Reisverslag: georganiseerde reis naar Bali

Zelf ben ik een echte natuurliefhebber. Mijn vrouw is, in vergelijking met mezelf, meer op zoek naar rust en kalmte tijdens haar vakantie. Daarom zijn we een tijdje terug op zoek gegaan naar een vakantiebestemming waar we beide zaken in terugvonden en waar het ook liefst nog eens mooi weer zou zijn. Na een tijdje zoeken kwamen we uiteindelijk uit bij Bali, in Indonesië.

Lange vlucht naar Bali vanuit Schiphol

Op zaterdagmorgen moest we vanuit België naar Schiphol gaan om er het vliegtuig te nemen naar Bali. Eerlijk gezegd zag ik er wel wat tegenop, tegen die lange vliegreis. Maar gelukkig ging de vlucht sneller dan gedacht en zetten we al snel voet aan land in Bali. Wanneer we het vliegtuigen verlaten, merkten we al meteen dat het er erg warm was, tropisch warm. Zeker wanneer je vanuit België komt, waar het op dat moment ongeveer een kleine 15 graden was, en dan uit het vliegtuig stapt in Bali waar het op dat moment toch zo’n 30 graden is, was dat even aanpassen.

Nog op de luchthaven zelf werden we tijdens het wachten op onze bagage verwelkomd door onze reisleider die met ons kort het programma van de komende dagen overliep en ons wat bijkomende informatie/uitleg gaf. Eenmaal aangekomen in ons hotel, een prachtig 5-sterren hotel gelegen in de bergen in een indrukwekkende omgeving, drong het pas echt tot mij door dat we in Bali op vakantie waren: heerlijk.

Wandelingen langs de rijstvelden

Tijdens de eerste week van ons verblijf hebben we de meeste plekke verkend al wandelend. Dit lijkt me ook wel de beste manier om Bali te verkennen. Zeker gezien de prachtige natuur waar auto’s en andere vervoersmiddelen niet thuishoren. Al wandelend passeer je langs de typische beelden die je van Bali regelmatig te zien krijgt: rijstvelden, dorpjes waar mensen druk bezig zijn, tropische wouden, … Af en toe zagen we ook wat wilde dieren, die door de jaren heen wel erg gewend geraakt zijn aan het toerisme dat er voorbij komt.

Gastvrijheid van de locals

Tijdens een van de wandelingen nabij Ubud, worden we door onze gids naar het huis van een “local” gebracht om er met hem en zijn gezin kennis te maken. We zien er hoe ze leven, hoe ze er wonen en wat ze allemaal doen. Het meest opmerkelijke was uiteraard de manier waarop de Balinezen leven. Door de hindo godsdienst leven ze helemaal anders dan wij in het westen. Ook mede door het warme klimaat zijn bijvoorbeeld alle ruimtes van het huis volledig open met enkel een dak dat bescherming biedt tegen de regen.

Balinezen zijn harde werkers

Alle lokale inwoners van Bali zijn erg vriendelijk en zijn ook zeer gastvrij. Bovendien zijn ze ook altijd bereidt om iemand te helpen als het nodig is. Wat opviel is dat de lokale bevolking erg harde werkers zijn. Ze zijn heel erg actief bezig op de rijstvelden, in hun ateliers, bouwplaatsen, …

Snorkelen in helder blauw water

Gedurende de tweede week van ons verblijf in Bali bezoeken we de stad Lovina, die meer in het noorden van Bali ligt. Daar kregen we de kans om mee te gaan met een bootje om er dolfijnen te gaan spotten en om er te gaan snorkelen bij een prachtig koraalrif vlak voor de kust. Wat verderop kunnen we heerlijk tot rust komen in prachtige watervallen en kratermeren, die je enkel en alleen maar in Bali vindt, echt indrukwekkend. Tijdens de tweede week van ons verblijf brengen we natuurlijk ook een bezoek aan een typische boeddhistische tempel, iets wat je moet gedaan hebben tijdens je bezoek aan Bali.

Terug naar huis…

Enkele dagen later zit onze reis er tot onze grote spijt al weer op. Twee weken lang hebben we ten volste kunnen genieten van de prachtige natuur die Bali te bieden heeft. Neem daar ook nog eens het lekkere eten en de super vriendelijke lokale bevolking bij, en je hebt de ideale vakantie!